Spaanse lessen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van sharon eerbeek - WaarBenJij.nu Spaanse lessen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van sharon eerbeek - WaarBenJij.nu

Spaanse lessen

Door: Sharon Eerbeek

Blijf op de hoogte en volg sharon

11 December 2013 | Guatemala, Antigua

Buenos días!

Ik heb dit keer niet heel veel te vertellen, het was een erg rustige week! Heb veel achter de balie gewerkt. En ik ben maandag begonnen met het volgen van Spaanse lessen in de ochtend van 8:00 tot 12:00! Ik vind de lessen erg leuk, en ik hoop dat ik binnenkort een beetje Spaans kan praten. Mijn leraar is erg aardig en ik kan hem al een beetje verstaan als die Spaans praat!

Vandaag zijn twee goede vrienden van me, Jack en Abe (vrijwilligers), vertrokken! De shuttle was zoals altijd 1 uur te laat, niet dat dat zo erg was dit keer! Het enige probleem was/is dat Jack zijn telefoon is kwijtgeraakt vandaag (waarschijnlijk gestolen door een van de gasten).
Het is meteen een stuk stiller in onze hostel! Ik mis ze nu al!

Gisteravond nog even een klein afscheidsfeestje gehouden, het feestje was erg leuk maar het feit dat ze weg gingen niet!

Maar ik heb gelukkig goed nieuws gekregen! Ik heb twee dagen vrij gekregen met mijn verjaardag, zodat ik deze gezellig met hun kan gaan vieren bij Lago de Atitlán! (een groot meer in de buurt van Antigua!) Happy me! Jammer genoeg kan Jude niet met me meekomen omdat wij de enige twee zijn in de hostel!

Vorige week zondag lekker crêpes wezen eten met Libny, het meisje uit guatemala die ook bij mijn familie woont! Omdat de moeder van de familie vrij is op zondag, dus niet kookt! De crêpes waren super lekker en super goedkoop! We hadden een crêpe met pesto en veel kaas en eentje met veel nutella, aardbei, banaan en boven op een bol ijs! (HEERLIJK)

De Acatenango Daytrip die ik afgelopen woensdag gedaan heb was erg leuk, de mensen waren erg leuk en het weer was super! Boven op de vulkaan en super heldere lucht, dus we konden vulkaan Fuego goed zien! We hebben een stuk of 15 uitbarstingen gezien, jammer genoeg zonder lava! de wandeling ging me dit keer best gemakkelijk af, ik heb geen last meer van mijn benen, alleen het ademhalen blijft lastig daarboven. Tijdens de wandeling naar beneden kwamen we steeds meer in de wolken terecht en toen we uiteindelijk in de shuttle zaten konden we nog maar 10 meter voor ons kijken door de mist! Aangekomen bij O.X. even naar het kleine etenstentje aan de overkant van de straat gelopen en lekkere gringas gehaald! Ze blijven erg lekker!

Sinterklaas heb ik dit jaar over moeten slaan! Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar niemand snapt er iets van!

Het Engels praten gaat ook steeds gemakkelijker, ik hoef niet meer heel de tijd eerst na te denken wat ik wil zeggen, het gaat nu vanzelf!

Verder heb ik niks meer te vertellen, misschien is er volgende week wat meer te vertellen!


EVEN WAT INFROMATIE OVER HET BEDRIJF, HOE IK HIERBIJ GEKOMEN BEN EN OVER DE CULTUUR;

Ik wilde een stageplaats buiten Europa en ben daarom ook gaan zoeken op internet. Ik heb ongeveer 100 buitensport bedrijven over heel de wereld gemaild. O.X. expeditions heeft toen gereageerd en daar ben ik dus wat meer mee gaan e-mailen, uiteindelijk heb ik een aantal Skype gesprekken gehad om het allemaal duidelijk uit te leggen en om gemakkelijker te communiceren!

O.X. expeditions is een buitensport bedrijf gelegen in Antigua, Guatemala. Het bedrijf doet vooral vulkaantochten en mountainbike tochten maar ook doen ze kajakken en paragliden. Het bedrijf bestaat al 10 jaar en is nu net 2,5 maand geleden verhuisd naar een andere straat waar ze een nieuwe en grotere hostel zijn gaan beginnen.
Het bedrijf wordt gerund door Victor en Maria, beide zijn ze managers van het bedrijf. Victor is meer van de activiteiten en Maria van de hostel.
Maria is er op dit moment niet omdat ze een tijdje geleden is bevallen van een dochtertje. Verder hebben ze een aantal vaste werknemers en werken ze met vrijwilligers, meestal zijn dit backpackers die even een tijdje op een plek willen blijven!

Antigua ligt tussen 3 vulkanen in, in Guatemala heb je er wel heel veel meer. Op 3 uur afstand ligt Lake Atitlan, hier doen we de kajak tochten. Het stadje is niet heel groot maar wel heel kleurrijk en gezellig!

Het landschap in Guatemala varieert heel erg. In het centrum en het noordwesten va het land bevindt zich een hoogvlakte met berg en vulkaantoppen tot boven 4000 meter. In het departement Petén bevinden zich de beroemde mayaruïnes van Tikal. De zuidelijke kuststreek en het westen zijn vlak en worden veel gebruikt voor het verbouwen van suikerriet, fruitteelt en veeteelt. De hoofdstad is Guatemala-City.

De oppervlakte van Guatemala is 108.889km2 groot en heeft 14.373.472 inwoners, 132 inwoners per km2.

Guatemala is een land in centraal Amerika, grenzend aan Mexico, Belize, Honduras El Salvador, de grote oceaan en de golf van Honduras.

De regeringsvorm is republiek en het staatshoofd is Otto Perez.

De munteenheid is de Quetzal, 1 euro is 9 Quetzales.

Er zijn natuurlijk ook veel verschillen qua eten en leven hier in Guatemala en Nederland:

Hier in Guetemala eten de mensen eigenlijk iedere dag bonen, rijst en een klein stukje vlees of kip, dit eten ze als lunch en avondeten. Het ontbijt is bij de meeste mensen ook bonen, ei en brood. De mensen eten dit ook zo veel omdat het erg goedkoop is.

Op de markt kan je natuurlijk wel heel veel groeten en fruit kopen, maar dit is voor de meeste mensen best prijzen, voor anderen is dit juist heel goedkoop.

De huizen hier zijn ook wat anders als in Nederland, je gaat een poort binnen, dan heb je een keuken en als je verder doorloopt heb je allemaal aparte kamers en meestal 1 of 2 badkamers.

De douches hier kan je ook niet echt op temperatuur instellen en worden meestal ook koud naar 5 minuten, dan moet je hem weer opnieuw aanzetten zodat het weer een beetje warm word. Ook mag je hier geen toiletpapier in de wc gooien, dit moet je in een prullenbak gooien, dit omdat de riolen en afvoeren niet zo goed zijn als bij ons.

De spreektaal in Guatemala is Spaans. Maar toch is het wel iets anders als het Spaans in Spanje! De meeste mensen in Guatemala zijn katholiek, ook gaat bijna iedereen naar de kerk op zondag! ook heb je een aantal protestanten en mayareligies.

De mensen in Guatemala zijn niet heel erg milieubewust, iedereen gooit zijn afval op de grond. Je mag niet zomaar overal kamperen waar je maar wilt, maar als er niet veel huizen zijn of als je in de bergen bent mag je gewoon kamperen en vuur maken.

In Guatemala heb je zomer en winter! de zomer is eigenlijk regenseizoen en in de winter regent het eigenlijk nooit en is het rond de 25 graden overdag. Guatemala wordt ook wel gezien als de eeuwige lente, omdat het niet super warm is maar ook nooit echt koud.

Dit was wat informatie over het bedrijf en het land.

Kusjes uit Antigua!

  • 11 December 2013 - 13:51

    Marja:

    Hoi Sharon,
    Wat maak je veel mee in de korte tijd dat je daar nu bent.. Boven op de vulkaan ,ja dat zal een prachtig gezicht zijn. Ben maar blij dat er geen lava uit kwam anders had je misschien niet naar boven kunnen gaan.

    Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt en leuke mensen om je heen hebt.

    Ik merk wel als we ooit een tolk nodig hebben kunnen we een beroep op je doen, Spaans, Engels wat gaat er nog meer komen. Ha ha.

    Stefan en ik wensen je een kei leuke en gezellige dag toe met je verjaardag! Heel bijzonder om in het buitenland jarig te zijn. Maak er wat mooi's van Sharon.
    dikke knuffel van ons
    Stefan en Marja. x

  • 20 December 2013 - 14:37

    Ruud Van Rens:

    Hi Sharon,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag!! feliz cumpleaños
    avanzar felices fiestas

    Groeten Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

sharon

Actief sinds 13 Nov. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 8798

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 20 Juni 2014

Stage in Gran Canaria

11 November 2013 - 17 Januari 2014

Stage in Guatemala

Landen bezocht: