Informatie over Gran Canaria - Reisverslag uit Playa del Ingles, Spanje van sharon eerbeek - WaarBenJij.nu Informatie over Gran Canaria - Reisverslag uit Playa del Ingles, Spanje van sharon eerbeek - WaarBenJij.nu

Informatie over Gran Canaria

Door: Sharon Eerbeek

Blijf op de hoogte en volg sharon

01 Juni 2014 | Spanje, Playa del Ingles

Hallo allemaal,

Hier even wat informatie over Gran Canaria!

Gran Canaria is een van de Canarische eilanden, behoort tot Spanje en ligt in de Atlantische oceaan.

Gran Canaria ligt ten zuidoosten van het eiland Tenerife en ten westen van het eiland Fuerteventura. De noordwest kust van Afrika ligt op ongeveer 150km en Europa op ongeveer 1350km.

De oppervlakte van het eiland is 1560km2 en het hoogste punt ligt op 1949m hoogte, dit is de top van Pico de las Nieves. De vorm van het eiland is rond en heeft een diameter van 50km.

Het eiland heeft 21 gemeentes en de hoofdstad is Las Palmas de Gran Canaria. Gran Canaria heeft een vulkanische oorsprong. Ongeveer 80% van het oppervlakte is ontstaan tijdens de Miocene periode, tussen 14 en 9 miljoen jaar geleden. De laatste vulkaanuitbarsting is al heel lang geleden, 3500 jaar.

Op het eiland wonen ongeveer 850.000 inwoners. Gemiddeld wonen er zo'n 450 inwoners per vierkante kilometer.

Het klimaat in Gran Canaria is een warm en zonnig, subtropisch klimaat. de temperatuur is het hele jaar vrij gelijkmatig. In de bergen is het wel wat koeler en op de hoogste toppen kan er soms wat sneeuw liggen.
Doordat het weer het gehele jaar erg goed is komen er ook veel toeristen, per jaar komen er ongeveer 2,2 miljoen toeristen naar Gran Canaria gevlogen.

Tijdens de calima kan de temperatuur soms tot boven de 40 graden uitkomen. De calima is de wind vanuit de Sahara over de Atlantische oceaan. Verder is het gemiddeld ongeveer 25 graden. En het zeewater is het gehele jaar tussen de 19 en 24 graden.

Doordat het zuiden van het eiland in de regenschaduw van de bergen ligt, is het daar droger en zonniger als in het noorden! (dit heb ik zelf ook gemerkt, als we naar het noorden gaan voor een surfles is het daar bijna altijd bewolkt en waar wij zitten eigenlijk nooit.)

Gewoontes en tradities;

Gran Canaria heeft net als de andere Canarische eilanden een aantal gewoontes en tradities. Deze hebben meestal te maken met grote feesten. Het hele jaar door worden er wel feesten gehouden en als er feesten zijn hijsen de lokale bewoners zich in kleurrijke kostuums, er zijn kraampjes die zelfgemaakte voorwerpen verkopen en natuurlijk mogen we het vele eten en drinken niet vergeten.

Wat word er nou veel gegeten in Gran Canaria?

Het typische lokale eten is vaak een mengsel van groeten, fruit en vis. Ook iets heel typisch zijn de Canarische aardappels, papas arrugadas, dit zijn in de schil gekookte aardappelen in een zoutkorstje.
In de restaurants worden traditionele Spaanse gerechten gecombineerd met Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse invloeden.

Van de bevolking binnen Spanje is ongeveer 70,5% Rooms-katholiek en dus in Gran Canaria ook.

Binnen Spanje regeren ze met een Constitutionele monarchie, hetzelfde als in Nederland en België.

Wat zijn de verschillen tussen Gran Canaria en Nederland?

Ik merk niet heel veel verschil tussen het leven in Gran Canaria en het leven in Nederland. Het is allemaal wel hetzelfde, behalve dat de mensen hier iets rustiger leven en wat vriendelijker zijn.
En dan natuurlijk het weer, dat toch wel veel beter is als in Nederland.

De huizen zijn wel ongeveer hetzelfde als in Nederland en het eten uiteindelijk ook. Doordat ze in Gran Canaria niet aan BTW doen zijn de meeste spullen wel iets goedkoper als in Nederland en kan je ook af en toe een klein beetje onderhandelen over de prijs.

Dit was wat informatie over het land waar ik me op dit moment prima vermaak! Behalve dan dat ik eergisteren op het strand in slaap was gevallen en daardoor best goed verbrand ben!

Nog maar 3 weekjes te gaan en dan zit mijn stage er alweer op.

Nu nog even zorgen dat ik al mijn formulieren en alle spullen voor school goed heb geregeld voordat ik weg ga!

Kusjes uit Gran Canaria!

xxxxxxxxx